Mål och utfall
Essity skapar värde för kunder, konsumenter, samhällen, medarbetare och aktieägare genom lönsam och hållbar tillväxt. Begreppet lönsam och hållbar tillväxt har brutits ner i ett antal koncernmål och policyer.
Finansiella mål och utfall
Årlig organisk försäljningstillväxt*
Mål:
>3%
Utfall 2024:
0.2%
EBITA marginal exkl. IAC*
Mål:
>15%
Utfall 2024:
14%
Kapitalstrukturspolicy
Mål:
Utfall 2024:
Utdelningspolicy
Mål:
Utfall 2024:
8.25** SEK
Hållbarhetsmål och utfall
Vetenskapliga klimatmål
Mål 2030:
-35%
Utfall 2024:
-27%
–35%
–21%***
Hållbara innovationer
Mål (årligen):
>50%
Utfall 2024:
87%
Hälsa och säkerhet
Mål 2025:
–75%
Utfall 2024:
–66%
Könsfördelning på chefsnivå
Mål (årligen):
40/60%
Utfall 2024:
34/66%
Vatten
Mål 2032:
–25%
Utfall 2024:
–5%
Färskfiber
Mål (årligen):
100%
Utfall 2024:
99%
Produktionsavfall
Mål 2030:
100%
Utfall 2024:
71%
Förpackningar
Mål 2025:
85%
Utfall 2024:
80%
Essity strävar efter 100 % återvinningsbarhet och 85 % förnybara eller återvunna material i bolagets förpackningar. Detta mål gäller för såväl pappers– som plastförpackningar för Essitys varumärken.
Ansvarsfulla inköp
Mål 2025:
95%
Utfall 2024:
94%
Essity har en global leverantörsstandard för att säkerställa ansvarsfull affärsverksamhet och respekt för mänskliga rättigheter i bolagets leverantörskedja.