Essity B 270.7 (-13.7 SEK) on 25-Apr-2025 17:29

Varumärken


Hållbarhet

För människors och planetens välbefinnande


Essity uppfattas som branschetta i svenska Sustainable Brand Index

Igår kväll tillkännagavs att hygien- och hälsobolaget Essity är branschvinnare i kategorin för konsumentvaruföretag i svenska Sustainable Brand Index. Det innebär att Essity uppfattas som det mest hållbara varumärket i sin bransch, enligt svenska konsumenter. Detta är andra året i rad som Essity får en förstaplacering i Sustainable Brand Index Sverige.

Sustainable Brand Index är Europas största varumärkesstudie där svenska konsumenter rankar vilka varumärken de uppfattar som mest hållbara. I Sverige har totalt 9 000 konsumenter gett sin syn på 432 varumärken inom 36 branscher. Essity prisades för andra året i rad för sitt hållbarhetsarbete och utsågs än en gång till Sveriges bästa företag inom kategorin konsumentvaruföretag 2024.

- Essity ökar starkt i årets ranking i Sustainable Brand Index. Svenska konsumenter upplever att företaget tar ansvar på bred front inom både miljömässiga och sociala aspekter. Framförallt ser vi att Essitys fokus på inkludering och att finnas till för alla uppfattas som positivt, säger Erik Elvingsson Hedén, grundare av Sustainable Brand Index.

Att förbättra välbefinnandet för människor och samhällen utgör kärnan i Essitys syfte och strategi. Hygien är avgörande för att upprätthålla fysisk och psykisk hälsa samt förhindra spridningen av smittsamma sjukdomar och bakterier. Bättre hygien leder till bättre hälsa, ökat självförtroende, samt allmänt personligt välbefinnande och utveckling.

Linda Edlund Essity

- Genom Essitys varumärken som Libero, TENA, Libresse, Tork och Leukoplast främjar vi inkludering, bryter stigman och bidrar till grundläggande hygien och komfort. Vårt fokus på tillgänglighet och miljöhänsyn säkerställer att våra produkter är fortsatt tillgängliga för alla som behöver dem, utan att äventyra kommande generationers behov, säger Linda Edlund, Commercial Director på Essity.

- Vi arbetar också för att minska vår miljöpåverkan genom klimatåtgärder, mer cirkulära lösningar och hållbara innovationer, samtidigt som vi tar hänsyn till den biologiska mångfalden och har ambitionen att nå nettonollutsläpp av växthusgaser till 2050. Det är fantastiskt roligt att vårt hållbarhetsarbete uppmärksammas och uppskattas av konsumenterna, säger Linda Edlund.

Essitys hållbarhetsarbete i kort:

Essity strävar efter att förbättra människors välbefinnande och främja ett hälsosamt och inkluderande samhälle samtidigt som de minskar sin miljöpåverkan. Genom klimat- och cirkularitetsåtgärder samt hållbara innovationer strävar Essity efter att nå nettonollutsläpp av växthusgaser till 2050.

För att bekämpa klimatkrisen har Essity satt ambitiösa mål för att minska koldioxidutsläppen och upprätthålla friska ekosystem. Essity genomför nödvändiga steg mot fossilfri produktion och använder koldioxidsnåla material för att respektera den biologiska mångfalden.

Essity tar initiativ för att förbättra global hygien och hälsa, främjar en kultur av tillhörighet och engagemang bland medarbetare och säkerställer etisk verksamhet med nolltolerans mot oetiskt beteende eller kränkningar av mänskliga rättigheter. Essity strävar också efter att säkerställa höga standarder för produktsäkerhet och välbefinnande på arbetsplatsen.

Läs mer om Essitys hållbarhetsarbete

Om Sustainable Brand Index

Sustainable Brand Index™ är Europas största varumärkesstudie om hållbarhet som genomförts årligen sedan 2011 av SB Insight Sweden. Studien mäter hur varumärken uppfattas vad gäller hållbarhet. Studien baseras på nära 1 600 varumärken inom 36 olika branscher och 80 000 intervjuer med respondenter från 8 länder.

Läs mer om Sustainable Brand Index

Kontakt
Sofia Hallberg

Communications Director Nordic

Visa e-post

Mobile: +46 72 141 42 99