Sustainable Brand Index är Europas största varumärkesstudie där svenska konsumenter rankar vilka varumärken de uppfattar som mest hållbara. I Sverige har totalt 9 000 konsumenter gett sin syn på 432 varumärken inom 36 branscher. Essity prisades för andra året i rad för sitt hållbarhetsarbete och utsågs än en gång till Sveriges bästa företag inom kategorin konsumentvaruföretag 2024.
- Essity ökar starkt i årets ranking i Sustainable Brand Index. Svenska konsumenter upplever att företaget tar ansvar på bred front inom både miljömässiga och sociala aspekter. Framförallt ser vi att Essitys fokus på inkludering och att finnas till för alla uppfattas som positivt, säger Erik Elvingsson Hedén, grundare av Sustainable Brand Index.
Att förbättra välbefinnandet för människor och samhällen utgör kärnan i Essitys syfte och strategi. Hygien är avgörande för att upprätthålla fysisk och psykisk hälsa samt förhindra spridningen av smittsamma sjukdomar och bakterier. Bättre hygien leder till bättre hälsa, ökat självförtroende, samt allmänt personligt välbefinnande och utveckling.