Delårsrapport Kvartal 2 2024
Kvartal 2 2024 - Starkt resultat och god underliggande tillväxt
- Nettoomsättningen minskade med 1,2 % till 36 617 (37 078) MSEK
- Organisk tillväxt uppgick till -0,9 %, varav volym 0,4 % och pris/mix -1,3 %. Exklusive omstruktureringar och lämnade kontrakt ökade volymerna med 2,9 %.
- EBITA ökade med 27 % till 5 237 (4 131) MSEK
- EBITA exkl. IAC ökade med 17 % till 5 398 (4 617) MSEK och EBITA marginalen exkl. IAC ökade med 2,2 procentenheter till 14,7 (12,5) %
- ROCE ökade till 17,9 (14,2) % och ROCE exkl. IAC ökade med 2,7 procentenheter till 18,5 (15,8) %
- Operativt kassaflöde ökade med 14 % till 3 239 (2 847) MSEK
- Periodens resultat, total verksamhet, uppgick till 3 333 (2 551) MSEK
- Resultat per aktie, kvarvarande verksamhet, ökade till 4,72 (3,46) SEK. Resultat per aktie, total verksamhet, ökade till 4,72 (3,53) SEK.
- Med stöd från årsstämmans bemyndigande har styrelsen beslutat om återköp av egna aktier av serie B om 3 miljarder SEK med start den 17 juni 2024
- Nya finansiella mål med höjd ambition presenterades: Årlig organisk försäljningstillväxt >3 % samt EBITA marginal exkl. IAC >15 %
KONCERNCHEFENS KOMMENTAR
Essity är i bättre form än någonsin och redovisade ett starkt resultat för det andra kvartalet med god underliggande tillväxt och det högsta rörelseresultatet (EBITA) hittills. Alla affärsområden uppnådde högre EBITA marginaler än föregående år. Under kvartalet presenterade vi nya ambitiösa finansiella mål och påbörjade ett aktieåterköpsprogram.
Högre volymer
Alla kategorier rapporterade högre volymer, exklusive omstruktureringen i Professional Hygiene, och inom flera kategorier växte vi snabbare än marknaden. Kvartalet visar resultatet av vårt ökade fokus på lönsam volymtillväxt baserat på attraktiva produkterbjudanden, ökade investeringar i försäljning och marknadsföring och kostnadsbesparingar.
Högre marginal
EBITA marginalen var högre för alla affärsområden. Prisdisciplinen var fortsatt god och gapet mellan våra försäljningspriser och kostnader ökade därmed ytterligare. Även produktmixen utvecklades positivt, framför allt inom Professional Hygiene med en ökad försäljning av premiumprodukter. Kostnadsbesparingarna fortsatte att vara höga under kvartalet med bidrag från hela värdekedjan.
Nya finansiella mål och aktieåterköpsprogram
Med de nya finansiella målen som vi presenterade under kvartalet höjde vi ambitionsnivån ytterligare. Vår målsättning är att växa organiskt med över 3 % per år och ha en marginal över 15 %. Vi har även påbörjat ett aktieåterköpsprogram som finansieras med rörelsens starka kassaflöde. Ambitionen är att fortsätta göra återköp som en återkommande del av Essitys kapitalallokering.
Sammanfattningsvis
Vi lämnar ännu ett starkt kvartal bakom oss där alla affärsområden bidragit till lönsam tillväxt och till vårt fortsatt goda kassaflöde. Gynnsamma långsiktiga marknadstrender i kombination med Essitys framgångsrika innovationer, starka varumärken och effektiviseringsarbete ger oss förutsättning att fortsätta öka bolagets värdeskapande framöver.
Magnus Groth, Vd och koncernchef
INBJUDAN TILL PRESENTATION
Den 18 juli 2024 kl. 09:00 presenterar vd och koncernchef Magnus Groth samt vice vd och CFO Fredrik Rystedt delårsrapporten vid en livesänd webb- och telefonkonferens.
Länk till livesänd presentation som även kan ses i efterhand:
https://essity.videosync.fi/2024-07-18-q2
Kontaktinformation för konferenssamtal med möjlighet att ställa frågor:
UK: +44 (0) 33 0551 02 00
USA: +1 786 697 35 01
SWE: 08 505 204 24
Ring in i god tid innan presentationen börjar. Uppge "Essity".
Presentationen kommer även att sändas live på LinkedIn.
För ytterligare information, kontakta:
Fredrik Rystedt, vice vd och CFO, Tel: 08 788 51 31
Sandra Åberg, chef Investerarrelationer, Tel: 070 564 96 89
Per Lorentz, presschef, Tel: 073 313 30 55
Notera: Denna information är sådan som Essity Aktiebolag (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Denna rapport har upprättats i både en svensk och en engelsk version. Vid variationer mellan de två ska den svenska versionen gälla. Informationen lämnades, genom Karl Stoltz, Media Relations Director, försorg, för offentliggörande den 18 juli 2024 klockan 07:00 CET.