Delårsrapport Kvartal 3 2023
1 JANUARI – 30 SEPTEMBER 2023
(Jämfört med samma period föregående år)
- Nettoomsättningen ökade med 16,1 procent till 130 372 (112 339) MSEK. Försäljningstillväxten, inklusive organisk försäljningstillväxt och förvärv, uppgick till 9,8 procent, varav volym -3,2 procent, pris/mix 11,9 procent och förvärv 1,1 procent
- Rörelseresultatet före avskrivningar på förvärvsrelaterade immateriella tillgångar (EBITA) ökade med 74 procent till 12 323 (7 097) MSEK
- Justerad EBITA ökade med 60 procent till 14 372 (8 974) MSEK och justerad EBITA marginal ökade med 3,0 procentenheter till 11,0 (8,0) procent
- Periodens resultat ökade med 81 procent till 6 905 (3 818) MSEK
- Resultat per aktie ökade till 9,58 (4,78) SEK och justerat resultat per aktie ökade med 55 procent till 13,20 (8,50) SEK
- Operativt kassaflöde ökade med 75 procent till 11 755 (6 704) MSEK
- Avkastning på sysselsatt kapital ökade till 11,3 (7,7) procent och justerad avkastning på sysselsatt kapital ökade med 3,7 procentenheter till 12,9 (9,2) procent
KONCERNCHEFENS KOMMENTAR
Starkt kvartal med hög lönsam tillväxt
Essity levererade ett starkt resultat för det tredje kvartalet 2023. Nettoomsättningen fortsatte att öka och justerad EBITA ökade med 78 procent till 5,3 miljarder SEK. Den justerade EBITA marginalen var högre för fjärde kvartalet i följd och uppgick till 12,2 procent. Som ledande på den globalt växande hygien- och hälsomarknaden tar vi ytterligare steg mot våra koncernmål avseende försäljningstillväxt, avkastning och lägre miljöavtryck.
Högre försäljningspriser, positiv produktmix, kostnadsbesparingar samt lägre kostnader för råmaterial, energi och distribution påverkade resultatet positivt. Alla tre affärsområden har utvecklats väl med högre försäljning och högre justerad EBITA marginal. Det operativa kassaflödet ökade med 182 procent till 7,5 miljarder SEK. Justerat resultat per aktie ökade till 4,90 SEK. Med en justerad avkastning på sysselsatt kapital som ökade till 14,6 procent är vi på god väg mot avkastningsmålet om >17 procent.
Vår strategiska översyn av ägandet i Vinda och Consumer Tissue Private Label Europe, med syfte att minska Consumer Tissues andel av bolagets försäljning, går enligt plan.
Högre försäljning och innovation
Försäljningstillväxten, inklusive organisk försäljningstillväxt och förvärv, uppgick till 4,6 procent. Försäljnings-priserna var högre och produktmixen bättre. Volymerna var lägre främst till följd av bolagets fokus på lönsam tillväxt och därmed beslut om omstruktureringsåtgärder inom Professional Hygiene samt avslut av kontrakt med för låg lönsamhet inom Incontinence Products Health Care och Baby Care. Vi rapporterade mycket hög organisk försäljningstillväxt för Incontinence Products Retail, Feminine Care och Medical Solutions. De tidigare förvärven av exempelvis Knix och Hydrofera stärker våra erbjudanden och marknadspositioner. Med förbättrade marginaler inom alla affärsområden arbetar vi för att fortsätta öka bolagets lönsamma tillväxt. Innovationstakten är hög inom alla kategorier och vi investerar i marknadsföring och försäljning för högre tillväxt och marknadsandelar. Under kvartalet lanserade vi värdeskapande innovationer för kunder och konsumenter under varumärkena TENA, JOBST, Actimove, Tempo och Plenty.
Hållbarhet i fokus
Vi arbetar för att nå våra mål inom ESG och nettonollutsläpp 2050. I Frankrike har vi invigt världens första produktionslinje som tillverkar mjukpapper av använda mat- och mjölkförpackningar av kartong. Det innebär att Essity återvinner över hälften av Frankrikes alla sorterade och återvunna mat- och mjölkförpackningar av kartong. Vid vår anläggning i Nederländerna började vi under kvartalet använda elektricitet från solceller i produktionen.
Sammanfattningsvis
Vi lämnar ännu ett kvartal bakom oss med hög försäljningstillväxt och högre EBITA marginal, där samtliga affärsområden bidragit positivt genom lönsam tillväxt och marginalförbättringar. I linje med vår strategi, har vi fortsatt växa inom de kategorier och säljkanaler med snabbast marknadstillväxt och högst avkastning. Samtidigt har besluten om omstrukturering inom Professional Hygiene och att lämna kontrakt med för låg lönsamhet inom Incontinence Products Health Care och Baby Care påverkat försäljningstillväxten negativt med cirka 2 procent under kvartalet. Dessa beslut har dock förbättrat den strukturella marginalen långsiktigt. Framåt förväntar vi oss att marknaderna kommer normaliseras och att genom fokus på innovation, ledande varumärken, effektivisering och hållbarhet öka bolagets lönsamma tillväxt.
Magnus Groth
Vd och koncernchef
KOMMANDE RAPPORTER
Bokslutsrapporten för 2023 kommer att publiceras den 25 januari 2024. Essitys årsredovisning för 2023 avses att publiceras under vecka 9, 2024. Under 2024 publiceras delårsrapporter 25 april, 18 juli och 24 oktober.
ÅRSSTÄMMA
Årsstämma i Essity kommer att hållas den 21 mars 2024 i Stockholm.
INBJUDAN TILL PRESENTATION DELÅRSRAPPORT KVARTAL 3 2023
I samband med publiceringen hålls en telefon- och webbpresentation kl. 09:00 där vd och koncernchef Magnus Groth presenterar och svarar på frågor.
Presentation:
Datum: torsdag den 26 oktober 2023
Tid: kl. 09:00
Länk till webbpresentation: https://essity.videosync.fi/2023-10-26-q3
Telefon: UK: +44 (0) 33 0551 02 00, USA: +1 786 697 35 01, SWE: +46 (0) 8 505 204 24. Ring in i god tid innan presentationen börjar. Uppge "Essity". Presentationen av delårsrapporten kommer även att sändas live på LinkedIn och X (Twitter).
Stockholm 26 oktober 2023
Essity Aktiebolag (publ)
Magnus Groth
Vd och koncernchef
För ytterligare information, kontakta:
Fredrik Rystedt, CFO och vice vd, +46 (0) 8 788 51 31
Sandra Åberg, chef Investerarrelationer, koncernfunktion Finance, +46 (0) 70 564 96 89
Per Lorentz, presschef, koncernfunktion Kommunikation, +46 (0) 73 313 30 55
Notera
Rapporten har inte varit föremål för revisorernas granskning.
Denna information är sådan som Essity Aktiebolag (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Denna rapport har upprättats i både en svensk och en engelsk version. Vid variationer mellan de två ska den svenska versionen gälla. Informationen lämnades, genom Karl Stoltz, Media Relations Director försorg, för offentliggörande den 26 oktober 2023 klockan 07:00 CET.