Essity förvärvar Knix och blir världsledande inom absorberande underkläder
Hygien- och hälsobolaget Essity förvärvar 80 procent av det kanadensiska bolaget Knix Wear Inc. ("Knix"), en ledande leverantör av absorberande underkläder för mens och inkontinens. Köpeskillingen uppgår till 320 MUSD (cirka 3,3 miljarder SEK) på kontant- och skuldfri basis för 80 procent av bolaget. Genom förvärvet blir Essity världsledande inom absorberande underkläder*, det snabbast växande produktsegmentet inom Intimate Hygiene som inkluderar Feminine Care och Incontinence Products.
Absorberande underkläder har en förväntad årlig tillväxttakt på över 20 procent under de kommande fem åren**. Essity har idag en närvaro på marknaden för absorberande underkläder inom Feminine Care med varumärken som Libresse, Bodyform, Saba och TOM Organic, och inom Incontinence Products med varumärket TENA.
– Det är med glädje jag välkomnar Knix till Essity. Det är ett framgångsrikt bolag med en imponerande utveckling. Essity blir nu världsledande inom absorberande underkläder, vilket är ett viktigt steg mot vårt mål att bli världens snabbast växande bolag inom Intimate Hygiene, och därmed bidra till ökat välbefinnande för kunder och konsumenter, säger Magnus Groth, vd och koncernchef för Essity
Knix grundades 2013 av vd Joanna Griffiths med affärsidén att omdefiniera underkläder. Knix och deras varumärke för tonåringar, Kt by Knix, erbjuder ett brett sortiment av underkläder med ledande positioner i den växande kategorin absorberande underkläder. Bolaget har stark närvaro i USA och Kanada och säljer främst direkt till konsumenter via e-handel, kompletterat med sex Knix-butiker. Essity förvärvar 80 procent av aktierna i Knix. Joanna Griffiths kommer äga resterande 20 procent av aktierna och kommer att fortsätta som vd för Knix. Det totala företagsvärdet (enterprise value) av Knix uppgår till 400 MUSD (cirka 4,1 miljarder SEK).
2021 redovisade bolaget en nettoomsättning på 133,6 MCAD (cirka 914 MSEK) med en försäljningstillväxt om 97%. EBITDA uppgick till 13,8 MCAD (cirka 95 MSEK) och EBITA till 13,4 MCAD (cirka 92 MSEK). Bruttomarginalen var hög och EBITA-marginalen uppgick till 10,0 procent. Knix har cirka 200 medarbetare och huvudkontor i Toronto, Kanada.
– Som en pionjär inom kategorin absorberande underkläder är samarbetet med Essity en dröm som går i uppfyllelse. Vi delar samma mål om att förbättra våra kunders liv och ha en positiv inverkan i de samhällen där vi verkar. Jag ser fram emot att påbörja detta nästa kapitel tillsammans och fortsätta att bygga vidare på Knix fantastiska tillväxt och momentum, säger Joanna Griffiths, grundare och vd för Knix.
Transaktionen är föremål för sedvanliga godkännanden av konkurrensmyndigheter och beräknas slutföras under andra halvåret 2022.
Webcast för media, investerare och analytiker
En presentation kommer att hållas idag, den 8 juli, kl 09:00 med Essitys vd och koncernchef, Magnus Groth, CFO och vice vd Fredrik Rystedt, samt Knix grundare och vd Joanna Griffiths. Presentationen sänds live på https://essity.videosync.fi/2022-07-08. Det går också att delta via telefon genom att ringa: +46 (0)8 566 427 54 eller +44 (0) 330 165 36 41 eller +1 646 828 80 82. Uppge ”Essity” eller konferens id 444 564.
*Estimat baserat på marknadsdata sammanställd av Essity
**Estimat baserat på marknadsdata sammanställd av Essity exklusive Asien