Essity lanserar munskydd för konsumenter och professionella användare
Essitys ledande hygien- och hälsoprodukter är viktiga i kampen mot covid-19. För att ytterligare hjälpa människor hantera de nya utmaningar som pandemin medfört utökar bolaget sitt erbjudande och lanserar munskydd för försäljning inom både detaljhandeln och affärsområdet Professional Hygiene.
Under våren meddelade Essity att koncernen utvecklat och påbörjat produktion av munskydd för användning inom vård och äldreomsorg i Sverige. Efter ytterligare produktutveckling och investeringar har Essity höjt produktionskapaciteten. Från och med oktober lanserar Essity munskydd av typen II (filtrerar ≥98 % av bakterier) och IIR (filtrerar ≥98 % av bakterier samt ger skydd mot vätskestänk) på ett flertal europeiska marknader.
Inom detaljhandeln lanseras munskydden under konsumentvarumärkena Tempo, Lotus, Zewa och Colhogar på sina respektive marknader. Munskydden erbjuds även inom Essitys affärsområde Professional Hygiene under det ledande globala varumärket Tork.
– Att bidra till samhället genom att skapa förutsättningar för bättre hygien och hälsa är centralt för Essity. I och med pandemin stärker vi vårt produkterbjudande för att hjälpa människor att hantera vardagens nya utmaningar. Vi gör produkter av hög kvalitet lättillgängliga för fler människor, säger Magnus Groth, vd och koncernchef Essity.
Munskydden utvecklas och produceras i Europa och Latinamerika. Essity kommer att fortsätta lanseringen på fler marknader under 2021.