Med det globalt ledande varumärket Tork, är Essity den största leverantören av hållbara hygienlösningar på marknader inom Professional hygiene. Essity är marknadsledare i Europa och har en marknadsandel som är nästan tre gånger så stor som den näst största aktören där. I Nordamerika är Essity den näst största aktören med en särskilt stark marknadsposition inom restaurangbranschen där Essity uppskattar att bolaget levererar ungefär varannan pappersservett. Essity är även den största aktören i Latinamerika. 

Tissue, Services & Solutions

Inom Tissue, Services & Solutions erbjuder Essitytoalettpapper, pappershanddukar, pappersservetter, återanvändbara torkdukar, behållare, service och underhåll samt digitala lösningar  med sensorteknik som Tork Vision Cleaning, datadriven städning. 

Wiping & Cleaning

Inom Wiping & Cleaning erbjuder Essity rengöringsdukar och avtorkningspapper för att hålla ytor rena och desinficerade. Under 2022 förvärvade Essity det amerikanska bolaget Legacy Converting, Inc. för att utöka utbudet av lösningar inom Wiping & Cleaning och ytterligare stärka närvaron på den nordamerikanska marknaden.

Soap & Sanitizers

Inom Soap & Sanitizers erbjuder Essity tvål, lotion, desinfektion och behållare. God handhygien är det effektivaste sättet att förhindra spridning av sjukdomar och infektioner. Med varumärket Tork arbetar Essity för att öka kunskapen om vikten av handhygien genom informationskampanjer och utbildning. Essitys prisbelönade utbildning ”Tork Virtual Reality Clean Hands” är ett exempel på hur Essity, på ett inspirerande sätt, utbildar om korrekta rutiner för handtvätt och handdesinfektion för dess kunder i vården. Under 2024 inledde Tork initiative #inclusivehygiene i Nordamerika för att främja inkluderande hygien på offentliga toaletter. Tryckta pappershanddukar med personers berättelser om hinder för handhygien tillgängliggjordes i offentliga toalettutrymmen.