Essity är noterat på Nasdaq Stockholm och 2023 hade Essity en nettoomsättning på cirka 147 miljarder kronor (13 miljarder euro) och 36 000 anställda. Försäljning sker i cirka 150 länder under de globalt ledande varumärkena TENA och Tork samt andra starka varumärken såsom Actimove, Cutimed, JOBST, Knix, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Modibodi, Nosotras, Saba, Tempo, TOM Organic, och Zewa.
Trender som längre livslängd, högre levnadsstandard och ökad medvetenhet om hygien och hälsa bidrar till Essitys framtida tillväxt. Fokus är att växa, både organiskt och via förvärv, inom kategorier och närliggande produktområden med hög lönsamhet. Essity strävar efter att öka försäljningen på tillväxtmarknaderna där användningen av hygien- och hälsoprodukter ökar.
Framgångsrik innovation, digital transformation, stark tillväxt inom e-handel, ledande hållbarhetsarbete, effektiviseringar och en vinnande kultur bidrar till ökad kund- och konsumentnytta och lönsam tillväxt.
Essity driver globala och lokala initiativ för att öka medvetenhet och standard kring hygien och hälsa. Genom att samla insikter, dela erfarenheter och samarbeta med andra organisationer bidrar Essity med kunskap och främjar en publik dialog kring områden som mens, inkontinens, handhygien, lymfödem och klimakteriet.