Från 1975 fortsatte vår tillväxt inom hygien- och hälsoverksamheten med förvärv och joint ventures. Sedan 1975 har vi konsoliderat och fokuserat vår verksamhet kring träfiberprodukter, och vi har lett banbrytande produktutveckling inom alla våra produktområden.
Essity förvärvade 2017 BSN medical, ett ledande företag för medicinska lösningar som utvecklar produkter inom sårvård, kompressionsterapi och ortopedi. Tillsammans blev vi Essity. Sedan dess har vi skapat ytterligare värde för miljontals människor runt om i världen och gjort stora framsteg, till exempel:
Expanderat genom flera strategiska förvärv med fokus på tillväxt inom högavkastande kategorier
Antagit ambitiösa hållbarhets- och klimatmål och investerat i alternativa fibrer
- Fortsatt förändra verksamheten för ökad effektivisering och digitalisering
Essitys innovationer är baserade på djup kund- och konsumentinsikt, vilket hjälper oss att utveckla unika och framgångsrika lösningar. För oss är hållbarhet en strategisk prioritering för långsiktigt lönsam tillväxt. Våra initiativ bidrar till en bättre miljö samtidigt som bolagets konkurrenskraft ökar.
Namnet Essity kommer av de engelska orden ”essentials” och ”necessities”. Hygien och hälsa är centralt för människors välbefinnande. Som ledande hygien- och hälsobolag erbjuder vi nödvändiga produkter och tjänster i vardagen. Därför heter vi Essity.